Тренінг по максимуму: як брати участь з користю
Завдяки підтримці
фонду Ріната Ахметова «Розвиток України» ДОБО«Сяйво веселки» проводить
тренінги на найважливіші та животрепетні теми для прийомних батьків, а з
вересня 2013 року - і для дітей та підлітків. Тому хочеться сказати кілька слів
про те, що ж таке тренінг, і як взяти участь у ньому ефективно і з максимальною
користю. І в першу чергу я пропоную торкнутися тренінгів для підлітків. Адже
якщо батьки приїжджають на тренінги з мотивацією та чітким розумінням мети
своєї участі, більшість підлітків опиняються на таких зустрічах трохи
розгубленими, не знають, чого чекати, що буде потрібно від них самих. А перш за
все, це стосується відповіді на ключові питання: чим тренінг може бути корисний
саме мені?
Почнемо по порядку.
Сама форма тренінгу вже багато що говорить про те, що саме ми - тренер та
учасник - чекаємо один від одного. Слово «тренінг» означає метод активного
навчання, спрямований на розвиток знань, умінь, навичок та соціальних
установок. Адже і з англійської мови training перекладається не просто як
навчання, а як виховання, надання учаснику не тільки сухої теорії (як на
лекції), а й практичного досвіду, можливості цю теорію застосувати на практиці.
У цьому - ключова відмінність тренінгу від інших форм роботи з великими
групами.
Відповідно, завдання
тренера - забезпечити учасників невеликим інформаційним блоком «по суті» та
практичними вправами й техніками, які дозволять відчути і закріпити інформацію.
Також це вміння відчути групу, приділити увагу кожному його учаснику та
посприяти тому, щоб кожен хлопець і кожна дівчина завершили тренінг з чимось
корисним та цікавим. Тому від тренера, звичайно, потрібні відповідна
кваліфікація та досвід. Це ті 50%, які вкладає тренер в результат кожного
учасника.
Але ось що цікаво:
чому ж тоді з одних і тих же тренінгів хтось йде глибоко замислений або
окрилений, більш впевнений в собі та своїх силах, а хтось живе так само, як і
жив: відсидів три-чотири години - і «вийшов на свободу»? Секрет у тому, що інші
50% належать самому учаснику та залежать тільки від нього.
Давайте пофантазуємо і
уявімо собі, яким був самий перший тренінг. Наприклад, вождь племені навчає
сина полюванню. Наш вождь може показувати які завгодно хитрі прийоми в вистежуванні
та приманюванні звіра, демонструвати самі хитромудрі пастки. Але очевидно, що
якщо учень не буде повторювати за ним, викладатися, пробувати вистежити, перехитрити
та зловити звіра, він у кращому випадку повернеться ні з чим, так і не
перетворивши поради батька у власні вміння.
У будь-якій справі,
чим би ми не займалися, віддача прямо пропорційна нашим вкладенням. Не виняток
- і участь у тренінгу. Для того щоб він пройшов максимально ефективно, важливо
пам'ятати про такі правила:
Беріть
участь активно!
Тренінг - це той
випадок, коли, сидячи в кутку, нічого не висидиш. Не соромтеся сідати в перших
рядах - за спинами товаришів ви менше побачите, дізнаєтеся та менше уваги
тренера отримаєте. Звичайно, завдання ведучого - взаємодіяти з кожним
учасником, пробувати залучити його в роботу групи. Але в підсумку саме
найактивніші та перспективні учасники, яким «все треба», стають зірками
тренінгу і отримують той самий максимум.
Задавайте
питання!
Якщо щось не почули,
пропустили, не встигли записати, якщо щось залишилося незрозумілим -
обов'язково перепитайте та уточніть. Упустити таку інформацію - це все одно, що
майже зловити рибу і в самий останній момент упустити її. Прикро, правда? Так і
з інформацією. Не відсиджуйтеся та не чекайте, поки питання задасть хтось
інший, - беріть все в свої руки. Адже скільки ви задасте питань - стільки
отримаєте відповідей!
Ведіть
конспект!
Залишивши
«документальне свідчення» того, що саме ви дізналися на тренінгу, ви зможете
повертатися до записів пізніше, коли пройде якийсь час. По-перше, це зміцнить
сам результат вашої роботи на тренінгу. А по-друге, ви зможете поділитися
своїми відкриттями з оточуючими: сім'єю та друзями.
Зберігайте
малюнки і результати завдань!
З часом буде дуже
цікаво подивитися, як змінилося ваше ставлення до того чи іншого питання, як
змінилися ви самі. Можна повторити вправу та дізнатися про себе багато нового.
Спілкуйтеся
з іншими учасниками!
Вони будуть цікаві вам
своїми власними досвідом та поглядами, відмінними від ваших. Їх підтримка та
думка зроблять вашу участь у тренінгу ще більш цікавою та ефективною. Діти, які
переживають ті ж самі проблеми та явища в своєму житті, що й ви - тільки
по-своєму! Це дуже цікаво!
Беріть
участь в нових тренінгах!
Якщо ви вже брали
участь у подібних заходах, то напевно помітили, що повсякденне життя з її
буднями поступово стирає враження від тренінгу. А може бути, виникає потреба
продовжити тему, задати нові питання, просунутися ще на крок до себе
справжнього та того життя, яким хочеш жити. Для того щоб закріпити колишні
результати й отримати нові важливо брати участь у тренінгах регулярно,
зберігаючи зв'язок з тренером та організаторами тренінгів і тримати руку на
пульсі подій, відкривати для себе нові горизонти. А ми обов'язково будемо і
далі проводити найактуальніші тренінги та групи за сприяння фонду Ріната
Ахметова «Розвиток України»!
Дитячий психолог
Марія Петрусь
www.pomogaem.com.ua